Projekt "Mały naukowiec"
„Odkrywać, to znaczy wiedzieć to, co wszyscy wiedzą i myśleć tak, jak nikt dotąd nie myślał”.
Albert Szent - Gyorgyi
Dziecko w wieku przedszkolnym posiada naturalną potrzebę rozwijania aktywności poznawczej.Jest ciekawe świata, odkrywa, uczy się poprzez działanie i zabawę. To właśnie ta ostatnia aktywność – zabawa – pobudza dziecięcą wyobraźnie i kreatywne myślenie. Dziecko w trakcie zabawykształtuje myślenie przyczynowo – skutkowe, porównuje, szuka oryginalnych pomysłów, poznaje właściwości, cechy i funkcje przedmiotów, ma okazję do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na nurtujące je pytania. Rozwiązując dany problem, stosuje wszelakie metody, musi wyciągać wnioski, poszukiwać zależności i formułować wnioski. Jednym z rodzajów dziecięcej zabawy jest eksperyment badawczy (z łac. Experimentum czyli doświadczenie, badanie). Definiujemy go jako „(…) zbiór działań wzbudzających w obiektach materialnych określone reakcje i zjawiska w warunkach pozwalających kontrolować wszelkie istotne czynniki, które poddaje się dokładnej obserwacji”.
Działania dziecka polegające na eksperymentowaniu, pozwalają kształtować jego wszechstronny rozwój, rozwijać samodzielność, kreatywność oraz czerpać z tego radość. Dlatego właśnie staje się to założeniem opracowanego przez nas projektu „Mały naukowiec”. Program skierowany jest dla dzieci 5 i 6- letnich i realizowany będzie w roku szkolnym 2022/2023 przez dzieci z Przedszkola Samorządowego w Czempiniu. Treści programu są zgodne z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego. Projekt zakłada umożliwienie dzieciom odkrywania sekretów nauki orazzaspokajania jego potrzeb i zainteresowań. Jego realizacja pozwoli dzieciom poszerzać i pogłębiać wiedzę przy wykorzystaniu różnorodnych środków, form i metod pracy oraz przyczyni się do ich ogólnego rozwoju.
Cele projektu:
Cele ogólne:
- wsparcie całościowego rozwoju dziecka w czasie realizacji eksperymentów naukowych,
- podniesienie jakości pracy przedszkola dzięki stosowaniu różnorodnych zabaw twórczych z elementami doświadczenia, eksperymentowania i obserwowania,
- uczenie się dzieci poprzez zabawę,
- budzenie zainteresowań naukowych i naturalnej dziecięcej ciekawości.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- zachowuje porządek w miejscu pracy w czasie wykonywania zadań,
- zadaje pytania dla uporządkowania spostrzeżeń, zrozumienia obserwowanych zjawisk,
- formułuje spostrzeżenia i wnioski,
- aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych (ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje),
- dostrzega związek między wykonywaniem czynności, a jej efektem, np. uzyskiwanie barw pochodnych z podstawowych kolorów,
- cierpliwie czeka na swój udział w zabawach,
- przestrzega ustalonych zasad w zabawach badawczych.
Metody realizacji:
- podające (rozmowy, opowiadania, historyjka obrazkowa, ilustracje, pokaz z objaśnieniem, pokaz z instruktarzem),
- problemowe (stawianie i rozwiązywanie zadań ),
- aktywizujące (metoda twórczego rozwiązywania problemów np. burza mózgów),
- praktyczne (zabawa dydaktyczna, doświadczenia, ćwiczenia),
- waloryzujące (prezentacja folderów ilustrowanych i prezentacji komputerowych).
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- zespołowa.
Proponowane formy aktywności:
FORMA AKTYWNOŚCI |
UWAGI |
- opracowanie „Zasad Małego Naukowca”, - utworzenie „Kącika Małego Naukowca”, -eksperymenty, pokazy, doświadczenia, zabawy sensoryczne oraz warsztaty z zakresu nauk ścisłych, przyrodniczych z czynnym udziałem dzieci, - oglądanie eksperymentów na ekranie (prezentacje, filmiki), - w ramach preorientacji zawodowej przybliżenie specyfiki zawodów np. fizyk, chemik, - na koniec projektu wręczenie dyplomów „Małego Przyjaciela Nauki”.
|
|
Uwagi o realizacji:
Zadaniami nauczyciela w trakcie realizacji programu są:
- organizowanie miejsca pracy do działań badawczych;
- inspirowanie dziecka do tworzenia, odkrywania, wypowiadania się;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających samodzielnemu myśleniu i rozwiązywaniu zadań;
- zaspokajanie potrzeby bezpieczeństwa, akceptacji i swobody.
Należy pamiętać, iż pomimo tego, że doświadczenia wykonywane w trakcie realizacji programu są całkowicie bezpieczne, należy je przeprowadzać ostrożnie i pod opieką nauczyciela.
Zajęcia z eksperymentowaniem organizowane będą dwa razy w miesiącu w wybrany dzień (dwa eksperymenty miesięcznie).
W zależności od możliwości organizacyjnych, czasowych, predyspozycji dzieci i środków dydaktycznych program może zostać na bieżąco zmodyfikowany.
PROGRAM DZIAŁAŃ
|
DOŚWIADCZENIA DO REALIZACJI |
Uwagi |
WRZESIEŃ |
|
|
PAŹDZIERNIK |
|
|
LISTOPAD |
|
|
GRUDZIEŃ |
|
|
STYCZEŃ |
|
|
LUTY |
|
|
MARZEC |
|
|
KWIECIEŃ |
|
|
MAJ |
|
|
CZERWIEC |
|
Oprócz wymienionych wyżej doświadczeń, nasz projekt proponuje aktywne świętowanie przez dzieci „nietypowych dni”. „Kalendarz Dni Nietypowych” został opracowany z myślą, o realizacji dowolnych eksperymentów, działań związanych z podaną niżej tematyką. Stwarza on możliwość obcowania z nauką podczas zabaw tematycznych, wplatania w nie eksperymentów i pogłębiania wiedzy o otaczającym dzieci świecie.
Kalendarz Dni Nietypowych |
|
wrzesień |
15 września – Dzień Kropki 25 września – Dzień Budowlańca
|
październik |
10 października – Dzień Drzewa 31 października – Święto Dyni
|
listopad |
24 listopada – Dzień Buraka 30 listopada – Andrzejki
|
grudzień |
4 grudnia – Dzień Górnika 15 grudnia – Dzień Herbaty
|
styczeń |
11 stycznia – Dzień Mleka
|
luty |
9 lutego – Międzynarodowy Dzień Pizzy 24 lutego – Tłusty Czwartek
|
marzec |
15 marca – Dzień Piekarzy i Cukiernika 22 marca – Dzień Morza Bałtyckiego
|
kwiecień |
4 kwietnia – Dzień Marchewki 27 kwietnia – Dzień Florysty
|
maj |
20 maja – Światowy Dzień Pszczół 21 maja – Światowy Dzień Kosmosu
|
czerwiec |
7 czerwca – Dzień Chemika 10 czerwca – Międzynarodowy Dzień Elektryka |